Copywriting – co to jest i jakie treści obejmuje?

Na początek przygody z moim blogiem przedstawię Ci, kim jest copywriter i czym zajmuje się taki specjalista. Wskażę również rodzaje tekstów copywritingowych i to, czym się wyróżniają. Zapraszam do lektury.

Czym zajmuje się copywriter?

W gestii tego specjalisty leży szeroko pojęty copy marketing. Polega on na tworzeniu treści, które zmierzają do osiągnięcia różnych celów. Przykłady to poprawa widoczności witryny w wyszukiwarce, co pozwoli łatwiej dotrzeć do potencjalnych klientów, czy skłonienie odbiorców do wykonania konkretnej czynności, jak zakup określonego produktu albo usługi. Niektóre firmy chcą ponadto skupić wokół siebie oddane grono klientów i zaangażować ich we własne działania promocyjne. Copywriting to także świetny sposób na budowę i rozwój marki osobistej oraz na uzyskanie w oczach użytkowników wizerunku eksperta w określonej dziedzinie.

Domeną copywritera jest pisanie tekstów na stronę internetową – ale nie tylko. Zajmuje się on też tworzeniem tekstów:

  • sponsorowanych, które są publikowane na zewnętrznych portalach;
  • na social media – treści do postów, rolek czy filmów;
  • do e-mail marketingu, w tym newsletterów;
  • do materiałów promocyjnych typu ulotki czy katalogi firmowe.

Copywriting to także optymalizacja już istniejących treści w celu na przykład ich dostosowania do wymogów SEO.

Jakie są rodzaje copywritingu?

Copywriterzy mogą pisać teksty z różnych dziedzin albo działać w ramach określonej specjalizacji (copywriter medyczny, IT, beauty itd.). Niektórzy oferują wszystkie rodzaje copywritingu, ale są też tacy, którzy skupiają się na wybranych jego obszarach. O jakich mowa?

Copywriting sprzedażowy

Jego celem jest doprowadzenie do tego, żeby klient nabył określony produkt czy usługę. Opiera się na języku korzyści, czyli na wskazaniu benefitów, które pojawią się dzięki skorzystaniu z konkretnej oferty. Przykłady to:

  • więcej miejsca dla rodziny po zakupie przestronnego mieszkania;
  • komfortowe podróże w samochodzie typu premium:
  • oszczędność czasu w wyniku używania automatycznej suszarki do ubrań.

Copywriting sprzedażowy to gra na emocjach konsumentów, aby wywołać w nich potrzebę zakupu danego dobra. Jest stosowany na przykład na landing page’ach, na banerach reklamowych czy w newsletterach.

Tabliczki ułożone w słowo „Words”.

Copywriting kreatywny

Nazywany jest też tradycyjnym. W jego ramach dobry copywriter stworzy chwytliwe:

  • nazwę marki;
  • slogan marketingowy, który będzie jej towarzyszył przez długi czas;
  • hasło reklamowe na potrzeby konkretnej kampanii.

Copywriting kreatywny obejmuje ponadto projektowanie treści, które znajdą się w reklamach czy na spotach reklamowych. Dotyczy też storytellingu, czyli tworzenia przekazu marketingowego na zasadzie opowiadania wciągającej historii.

Copy SEO

Pisanie tekstów SEO to element pozycjonowania, który zmierza do tego, aby strona wyświetlała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu można zwiększyć ruch w jej ramach i poprawić rozpoznawalność marki.

W ramach SEO pisanie tekstów opiera się na stosowaniu słów kluczowych. Trzeba zadbać nie tylko o ich odpowiednią liczbę, ale również o umiejętne rozmieszczenie fraz w tekście. Ważna jest ponadto właściwa struktura nagłówków oraz linkowanie wewnętrzne czy zewnętrzne.

Content copywriting

To również pisanie pod SEO, które jednak poza optymalizacją treści pod wyszukiwarki umożliwia zaspokojenie potrzeb informacyjnych czytelnika. Można to osiągnąć za pośrednictwem artykułów blogowych, w których znajdzie on odpowiedzi na frapujące go pytania. Mogą one dotyczyć na przykład różnych kwestii związanych z użytkowaniem smartfona.

Copywriting ekspercki

To specjalistyczny copy marketing, w którym czytelnikom przekazuje się fachową wiedzę z określonej dziedziny. W jego ramach copywriter często stosuje profesjonalną terminologię i bazuje na źródłach naukowych. Wymaga to świetnej znajomości danej tematyki i doświadczenia w pisaniu treści z jej zakresu.

UX writing

To projektowanie treści na potrzeby interfejsów stron i aplikacji internetowych. Muszą one być zgodne z ton of voice, a więc stylem komunikacji marki z odbiorcami. Obejmuje zarówno dłuższe teksty, jak i krótsze komunikaty, często określane jako microcopywriting.

Pozostałe rodzaje copywritingu

Copywriting intensywnie się rozwija i stale ewoluuje. Ma to związek z dużym zapotrzebowaniem na wysokiej jakości treści oraz postępem technicznym. Poza wymienionymi rodzajami, obecnie można znaleźć specjalistów zajmujących się też:

  • e-mail copywritingiem – obejmuje kampanie realizowane za pomocą poczty elektronicznej;
  • social media copywritingiem – dotyczy aktywności w mediach społecznościowych;
  • employer branding copywritingiem – polega na tworzeniu treści na potrzeby wewnętrznej komunikacji w firmie;
  • ads copywritingiem – zmierza do opracowania tekstów na potrzeby kampanii typu Google Ads czy Facebook Ads.

Coraz prężniej działa również AI copywriting, czyli z udziałem sztucznej inteligencji. Może być cennym wsparciem w codziennej pracy copywritera, jednak należy ostrożnie z niego korzystać. Przyda się na przykład do tworzenia nagłówków w artykułach.

Dowiedz się więcej na temat AI copywritingu i tego, czym jest AIO oraz jak pisać teksty marketingowe pod AI Overviews.

Grafika z napisem "Social media" i różnymi ikonkami.

Copywriting – praca nie dla każdego

Kto może zostać copywriterem? W teorii – każdy, kto ma dostęp do komputera i internetu oraz podstawowe pojęcie o pisaniu tekstów na strony internetowe. W praktyce – niewiele osób. Autentyczny copywriting wymaga nie tylko odpowiedniego warsztatu, na przykład z zakresu SEO. Bardzo ważne są również cechy i umiejętności dotyczące:

  • elastyczności – copywriter powinien odpowiadać na potrzeby różnych klientów, bez względu na to, jakie mają wymagania (a są one nierzadko bardzo odmienne);
  • precyzji działania – teksty muszą osiągać postawione przed nimi cele i jednocześnie być łatwe w odbiorze;
  • otwartości – jest niezbędna, aby cały czas rozwijać się w pisaniu treści marketingowych.

Jeśli interesuje Cię profesjonalny i terminowy copywriter, zapoznaj się z moją ofertą. Realizuję zarówno sprzedażowy czy ekspercki, jak i social media oraz SEO copywriting. Wspólnie stworzymy treści, który zachwycą Twoich klientów.

FAQ

1. Na czym polega praca copywriting?

Na pisaniu tekstów sprzedażowych, blogowych, sponsorowanych czy eksperckich, na tworzeniu opisów kategorii i produktów, haseł i sloganów reklamowych oraz treści na social media czy do e-mail marketingu, a także na optymalizacji istniejących tekstów.

2. Na czym polega zasada 40 40 20 w copywritingu?

Na tym, że o sukcesie tekstu marketingowego w 40% decyduje skierowanie go do odpowiedniej grupy docelowej, w kolejnych 40% sama oferta, którą ten tekst promuje, a w następnych 20% – właściwa treść.

3. Jak zacząć z copywritingiem?

Warto nauczyć się poprawnego i wartościowego pisania marketingowego, między innymi podczas uczestnictwa w kursach, w tym z zakresu SEO czy obsługi social mediów. Kolejny krok to zdobycie wartościowego portfolio, na przykład w ramach stworzonego przez siebie bloga.

4. Ile zarabia początkujący copywriter?

Wszystko zależy od umiejętności copywritera oraz tego, czy traktuje swoją pracę jako podstawową, czy dodatkową. Stawki rynkowe mocno się różnią i mogą wynieść od kilku czy kilkunastu złotych do nawet kilkuset złotych za 1000 zzs.

5. Czy copywriting jest trudny?

Pisanie wartościowych, pozbawionych błędów merytorycznych i językowych oraz dopasowanych do potrzeb użytkowników tekstów nie jest łatwe. Wymaga bowiem odpowiedniego warsztatu, „lekkiego pióra”, sprawnego korzystania ze specjalistycznych narzędzi marketingowych oraz świetnej orientacji w najnowszych trendach, w tym z zakresu AI.

6. Gdzie szukać copywritera?

Odpowiednią ofertę bez problemu znajdziesz w internecie, na przykład w mediach społecznościowych albo na portalach ogłoszeniowych. Możesz też od razu skontaktować się ze mną.

Scroll to Top