Co nowego, jeśli chodzi o copywriting? Trendy na 2025 rok

Coraz szersze wykorzystywanie AI, ale też rosnące obawy z tym związane to niejedyny temat, który skupia uwagę całego środowiska copywriterskiego i, ogólnie, marketingowego. Jakie trendy w copywritingu będą dominowały w 2025 roku? Na co warto zwrócić szczególną uwagę w jego ramach?

AI copywriting

Sztuczna inteligencja szturmem wdarła się do copywritingu. Mimo początkowych zachwytów nad jej możliwościami, obecnie emocje nieco już opadły. Okazało się bowiem, że AI copywriting ma sporo ograniczeń. Do najważniejszych zalicza się to, że może bazować na niewiarygodnych źródłach i powielać niesprawdzone informacje, a także tworzyć język pozbawiony tak ważnych w marketingu emocji.

Nie oznacza to jednak, że copywriting oparty na sztucznej inteligencji odejdzie do lamusa. Wręcz przeciwnie – jeśli będzie racjonalnie wykorzystywany i połączy się go z odpowiednim warsztatem copywriterskim, może być świetną pomocą podczas tworzenia wysokiej jakości tekstów. Dotyczy to przykładowo:

  • szukania inspiracji i doboru tematów artykułów;
  • tworzenia konspektów do nich;
  • formułowania opisów meta (title, description);
  • parafrazowania treści.

AI copywriting nie może być stosowany mechanicznie, a więc na zasadzie „kopiuj – wklej”. Nawet jeśli teksty zostaną stworzone przez sztuczną inteligencję, muszą przejść dokładną weryfikację, szczególnie pod kątem merytoryki. Liczy się bowiem przede wszystkim pisanie przez ludzi dla ludzi, a nie przez roboty dla robotów.

Sam nierzadko tworzę content ze wsparciem sztucznej inteligencji (zajrzyj do mojego portfolio), gdyż doceniam jej ogromne możliwości. Robię to jednak z dużą ostrożnością, gdyż technologia nie jest doskonała.

Grafika z wagą, na której szalach znajduje się procesor AI oraz mózg człowieka

Copywriting ekspercki

Aktualnie mamy do czynienia z zalewem mało wartościowych tekstów, w których liczą się przede wszystkim chwytliwe nagłówki, natomiast mniejsze znaczenie przykłada się do treści. Nie jest to działanie pożądane z punktu widzenia pozycjonowania oraz potrzeb użytkowników. Dla nich liczy się bowiem unikalny content, który dostarczy im takich informacji, jakich poszukują.

Odpowiedzią na ich oczekiwania jest copywriting ekspercki. Zmierza on do tego, aby fachowym, a jednocześnie przystępnym dla czytelnika językiem:

  • rozwiązać określony problem, związany na przykład z użytkowaniem jakiegoś wyrobu;
  • zwiększyć wiedzę odbiorcy z danej dziedziny i poszerzyć jego horyzonty myślowe.

Tekst ekspercki powinien być zoptymalizowany pod SEO, dzięki czemu szybciej przyciągnie uwagę użytkowników. Jest on świetnym sposobem na promocję marki i na zbudowanie wokół niej grona lojalnych klientów.

Chcesz dowiedzieć się więcej o copywritingu eksperckim i pozostałych rodzajach copy marketingu? Sięgnij do innego artykułu na moim blogu.

Personalizacja content marketingu

Żaden tekst marketingowy nie może trafiać w próżnię. Musi ściśle odpowiadać na potrzeby osób, do których jest skierowany. Należy go spersonalizować, aby Twoi klienci byli przekonani, że doskonale znasz problemy, z którymi się borykają, i jesteś w stanie je skutecznie rozwiązać.

Weźmy taki przykład – masz zamiar sprzedawać naturalne preparaty na odchudzanie i chcesz stworzyć blog dla osób zmagających się z nadwagą czy otyłością. Aby pomógł Ci rozwinąć działalność, musisz niejako wejść w umysły tych ludzi i sprawdzić:

  • z jakimi ograniczeniami się borykają?
  • jak przekłada się to na ich codzienne życie?
  • jakiego typu pomocy potrzebują?
  • jakie problemy pomogą im wyeliminować oferowane przez Ciebie suplementy diety?

Odpowiedzi na te pytania musisz zawrzeć w swoich tekstach. W ten sposób pokażesz, że doskonale rozumiesz swoich klientów i jesteś dla nich wiarygodnym partnerem. Nie możesz przy tym zapomnieć o brand voice, a więc o unikalnym sposobie komunikowania się Twojej marki z otoczeniem.

Storytelling

Autentyczny copywriting pozwoli zbudować świadomość marki i stworzyć wokół niej grupę oddanych klientów. Świetnym sposobem na to jest storytelling, który polega na tworzeniu wciągających historii. W ich ramach, zamiast skupiać się na opisach produktów, uwzględnia się pozytywne skojarzenia z daną firmą.

Dajmy na to, że sprzedajesz hulajnogi elektryczne. Przekaz można oprzeć na opisaniu drogi ich użytkowników z domu do pracy i z powrotem. Warto podkreślić, że przebiegnie ona szybko i komfortowo, bez konieczności stania w korkach samochodem lub bez pośpiechu i niewygód związanych z poruszaniem się autobusami czy tramwajami.

Zero-click marketing

W 2025 roku nie można również pominąć rosnącego znaczenia zero-click copywritingu. Obejmuje on teksty, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania i umożliwiają uzyskanie informacji bez potrzeby wchodzenia na strony internetowe. Dzięki nim użytkownik nie musi tracić czasu na przeglądanie poszczególnych witryn.

Zero-click marketing bazuje na następujących treściach:

  • featured snippets, które wyświetlają się przy promowanych stronach, oraz rich snippets, które zawierają bardzo krótkie informacje, na przykład dotyczące kursu wybranej waluty;
  • sekcjach typu „Więcej pytań”, które po rozwinięciu przekazują najważniejsze informacje na dany temat;
  • multimedialnych panelach wiedzy, które prezentują treści z różnych serwisów, w tym społecznościowych.

Zero-click copywriting może też obejmować teksty znajdujące się w mapach czy wizytówkach Google.

Scenariusze copywritingowe

Użytkownicy bardzo chętnie oglądają w sieci materiały audiowizualne. Według badań1, aż 95% internautów zapamiętuje informacje online prezentowane w formie wideo. Nie dziwi więc stale rosnący popyt na scenariusze pisane przez copywriterów do rolek, filmów, wideoblogów, a nawet gier. Obejmuje to zarówno teksty czytane przez narratorów czy bohaterów, jak i napisy wyświetlane na ekranie.

Copywriting – trendy na 2025 rok. Podsumowanie

Copywriting stale ewoluuje. Świadczą o tym trendy, które co rusz pojawiają się w jego ramach. Obecnie spore znaczenie odgrywa copywriting AI czy ekspercki, storytelling oraz zero-click marketing, a także rosnąca personalizacja content marketingu. Mimo zmian, cel copywritingu wciąż pozostaje taki sam. Nadal jest to bowiem przekonanie odbiorców do zakupu określonego produktu czy zbudowanie wokół marki grupy lojalnych użytkowników. Jeśli potrzebujesz treści marketingowych, napisz do mnie. Razem zbudujemy content na miarę Twoich oczekiwań.

  1. https://www.forbes.com/sites/yec/2017/07/13/how-to-incorporate-video-into-your-social-media-strategy/ ↩︎

FAQ

1. Jakie są najnowsze trendy marketingowe w 2025 roku?

Chodzi między innymi o AI marketing, storytelling, zero-click marketing oraz personalizację content marketingu.

2. Co jest teraz na topie 2025?

W marketingu coraz powszechniejsze staje się wykorzystywanie sztucznej inteligencji. Pomaga ona na przykład w zarządzaniu kampaniami, generowaniu treści, audytach SEO czy segmentacji odbiorców.

3. Jakie są trendy w mediach społecznościowych na rok 2025?

Poza coraz szerszym wykorzystywaniem AI dotyczy to upowszechniania się krótkich form wideo, czyli rolek, oraz rozwoju kanału social commerce, a więc zakupów realizowanych w mediach społecznościowych.

4. Jakie są trendy w PR w 2025 roku?

Wiążą się one przede wszystkim ze stosowaniem sztucznej inteligencji podczas działań związanych z automatyzacją, optymalizacją i personalizacją obszaru public relations.

Scroll to Top