Copywriting w dobie AI – jak tworzyć skuteczne treści marketingowe?

Czy tego chcesz, czy nie, obok sztucznej inteligencji nie można przejść obojętnie. Coraz śmielej wkracza ona w codzienne życie wielu ludzi, również zawodowe, i wydatnie wpływa na przykład na sferę marketingu. W dzisiejszym wpisie podzielę się z Tobą moimi spostrzeżeniami na temat tego, jak powinien wyglądać AI copywriting i jak tworzyć treści, z którymi „zaprzyjaźni się” sztuczna inteligencja.

Dlaczego warto pisać pod AI?

AI copywriting to jeden z najgorętszych trendów we współczesnym marketingu. Podczas pisania treści warto wspomagać się sztuczną inteligencją, aby artykuł był przyjazny dla wyszukiwarek i lepiej pozycjonowany oraz widoczny w sieci oraz miał wartościowy charakter i mógł skutecznie dotrzeć do odbiorców.

Obecnie chodzi już nie tylko o to, aby dany tekst wyświetlał się na jednym z pierwszych miejsc w przeglądarce. Ważne jest też to, aby link do niego znalazł się również w AIO, czyli AI Overviews. To funkcja wyszukiwarki Google, która:

  • jest dostępna w Polsce od 26 marca 2025 r.;
  • na pytania zadawane przez użytkowników generuje zwięzłe odpowiedzi, które są prezentowane zazwyczaj nad wynikami organicznymi;
  • obok treści wyświetla linki do stron internetowych, z których sztuczna inteligencja pozyskała zaprezentowane informacje – dzięki temu można od razu je zweryfikować i odnaleźć dodatkowe dane.

AIO zapewnia szybki i wygodny dostęp do niezbędnych informacji, bez potrzeby przeszukiwania wielu stron internetowych. Ale jak się to ma do copywritingu? To proste – obecnie warto tworzyć treści w taki sposób, aby odnośnik do danego artykułu znalazł się w AIO. Jak to zrobić? Poniżej przedstawię Ci garść przydatnych porad.

Copywriterka pisze tekst marketingowy na laptopie podczas pracy w biurze

Na co trzeba zwrócić uwagę, aby teksty marketingowe były widoczne w AI Overviews?

Musisz zadbać nie tylko o merytorykę, ale także o właściwe rozplanowanie i strukturę treści. Duże znaczenie ma również zawarcie dodatkowych elementów, na przykład FAQ.

Właściwe rozplanowanie treści

Przydadzą się do tego grafy wiedzy (knowledge graphs). Można je generować za pomocą narzędzi AI, na przykład z zakresu NLP, czyli przetwarzania języka naturalnego. Takie grafy pozwolą w jednym miejscu zebrać wszystkie informacje, które warto umieścić w danym tekście. Stanowią podpowiedź, jak zbudować artykuł, aby był przyjazny względem AIO oraz odpowiadał na intencje użytkowników.

Poza grafem wiedzy podczas planowania treści można korzystać z podpowiedzi ze strony wyszukiwarki Google. Chodzi o:

  • autouzupełnianie pytań – po wpisaniu części frazy czy pytania wyszukiwarka Google zasugeruje potencjalne zakończenie;
  • PAA (People Also Ask), a więc sekcję zawierającą listę powiązanych pytań.

Przed rozpoczęciem tworzenia tekstu warto ponadto przeprowadzić analizę tego, co na dany temat pisze konkurencja. W poszukiwaniu inspiracji dobrze jest przejrzeć artykuły z Top 10.

Wysoka jakość tekstu

W AI Overviews łatwiej znajdzie się tekst, który jest nie tylko merytoryczny i wartościowy, ale też konkretny i wyczerpujący. Sztuczna inteligencja docenia treści, które:

  • przekazują wiedzę w prosty, ale jednocześnie rzeczowy sposób;
  • wypełniają konkretne potrzeby użytkowników;
  • zwięzłym językiem odpowiadają na pytania zadawane przez internautów w wyszukiwarkach;
  • zawierają odnośniki do wiarygodnych źródeł, na przykład podczas cytowania badań.

W dobie AI każdy artykuł marketingowy powinien mieć kompleksowy charakter. Dobrze, aby zawierał wszystkie zagadnienia i odpowiadał na wszelkie pytania, które mogą interesować odbiorców w odniesieniu do danego tematu. Jeśli więc na przykład chcesz stworzyć tekst o tym, jak samodzielnie naprawić zmywarkę, warto omówić nie tylko potencjalne przyczyny i sposoby usunięcia różnych awarii, ale też korzyści z takiej samodzielnej naprawy oraz nowoczesne technologie, funkcje czy narzędzia, które mogą w tym pomóc.

Ważne jest poza tym to, aby pisać w sposób naturalny, na zasadzie konwersacji z odbiorcą treści, i odnosić się do niego w sposób bezpośredni. Tam, gdzie jest to potrzebne, warto oczywiście stosować fachowe słownictwo (szczególnie w przypadku artykułów skierowanych do wąskiej grupy specjalistów) czy frazy wyrażające uczucia (na przykład w tekście o tym, jak ubrać się na imprezę okolicznościową). Zróżnicowany język doceni nie tylko sztuczna inteligencja, ale i sam czytelnik.

Odpowiednia czytelność artykułu

Pisanie pod AI wymaga uporządkowanej treści. Warto korzystać z wypunktowań, które AIO wprost uwielbia. Poza samymi punktorami można korzystać z list numerowanych, na przykład gdy tworzy się instrukcję samodzielnego montażu czy naprawy jakiegoś urządzenia albo mebli.

Warto ponadto stosować:

  • zasadę odwróconej piramidy – najważniejsza informacja, na przykład odpowiedź na postawione w tytule artykułu pytanie, powinna znaleźć się na początku;
  • tytuły zgodne z intencjami użytkowników, które obiecują im to, co rzeczywiście znajdą w danym artykule i jego poszczególnych nagłówkach;
  • zwięzłe odpowiedzi – podstawowa zasada brzmi: jeden nagłówek = jedno pytanie/zagadnienie = precyzyjna odpowiedź/wskazówka;
  • klikalny spis treści, dzięki któremu czytelnik szybko przejdzie do interesujących go treści, bez potrzeby przeglądania całego artykułu;
  • FAQ, czyli zestaw pytań i odpowiedzi dotyczących opisywanego tematu.

Dzięki uporządkowanej strukturze tekstu sztuczna inteligencja będzie mogła szybciej zweryfikować, co jest w nim opisane. Ułatwi to jego indeksację i pojawienie się w AI Overviews.

Zastosowanie encji oraz budowanie relacji i powiązań między różnymi pojęciami

AI w copywritingu docenia też zastosowanie encji. To pojedyncze słowa albo zespoły wyrazów, które dotyczą konkretnego zjawiska czy koncepcji. Jeśli na przykład tekst opisuje wybór kolczyków na ślub, warto w nim umieścić encje:

  • odnoszące się do definicji czy atrybutów kolczyków: biżuteria, ozdoba, złoto, srebro;
  • wyrażające uczucia albo wartości związane z kolczykami: elegancja, miłość, szczęście, harmonia, osobowość, moda;
  • określające inne niż kolczyki ozdoby ślubne: naszyjnik, bransoletka, broszka, zegarek, obrączka, klips;
  • zawierające pytania na temat kolczyków: Jakie są teraz modne kolczyki na ślub? Jakie kolczyki poszerzają twarz? Jaką biżuterię na ślub obok kolczyków warto kupić?

Encje mogą być stosowane obok słów kluczowych. O ile te ostatnie zmierzają do dosłownego odwzorowania w tekście określonych fraz, o tyle encje pozwalają uwzględnić całościowy kontekst i różnorodne zależności między pojęciami pojawiającymi się w tekście.

Sztuczna inteligencja dostrzega złożoną sieć powiązań semantycznych i jest w stanie precyzyjnie interpretować intencje użytkowników. Dlatego obecnie, aby lepiej dopasować się do potrzeb odbiorców, w tekstach marketingowych nie warto na siłę upychać słów kluczowych. AI jest na to po prostu już za sprytne. Zamiast tego warto stosować encje i budować relacje między nimi.

Jakich błędów należy unikać podczas tworzenia treści dla wyszukiwarek AI?

Nie warto tworzyć ścian tekstu, bez akapitów i wypunktowań, gdyż utrudnia to analizę treści przez roboty AI oraz dotarcie do poszukiwanych odpowiedzi przez czytelników. Niepożądane są również clickbaitowe nagłówki, czyli takie, które mają jedynie na celu wzbudzenie ciekawości u odbiorców i nie zawierają wartościowej treści. Trzeba także wystrzegać się nadmiaru słów kluczowych.

Sięgnij również do artykułu, w którym wyjaśniam, czym różni się copywriting sprzedażowy od kreatywnego, SEO czy eksperckiego.

Copywriter  siedzi na kanapie w domu i pisze tekst marketingowy na laptopie

Generatory treści AI – czy warto z nich korzystać w copywritingu?

Takie generatory mogą być przydatne, choć oczywiście trzeba ich używać ostrożnie i z umiarem. Dla mnie jako copywritera stanowią:

  • inspirację podczas wymyślania tematów na artykuły;
  • wsparcie w trakcie tworzenia konspektów, poszukiwania źródeł do tekstów czy optymalizowania treści.

Sądzę, że żaden generator AI nie jest w stanie całkowicie zastąpić copywritera. Jest tak dlatego, że sztucznej inteligencji zdarza się podawać błędne dane – złe daty czy nieistniejące albo nieobowiązujące przepisy prawa. Poza tym może być jej trudniej niż człowiekowi oddać za pomocą słów emocje czy uczucia. Dlatego treści stworzone przez AI i tak trzeba dokładnie weryfikować, co może zająć sporo czasu – nieraz więcej, niż stworzenie artykułu od nowa.

Jeśli potrzebujesz tekstów idealnie dopasowanych do najnowszych wymogów związanych z AI Overviews, zapraszam Cię do skorzystania z mojej oferty. Razem opracujemy treści, które wyszukiwarki AI wprost pokochają.

FAQ

1. Jak używać AI do pisania?

Generatory AI można wykorzystać do szukania pomysłów na tytuły artykułów, tworzenia konspektów, odnajdywania bibliografii albo optymalizowania treści.

2. Co to jest AIO?

AI Overviews to funkcja dostępna w wyszukiwarce Google, która jest zestawieniem najważniejszych informacji dotyczących zapytania sformułowanego przez użytkownika.

3. Czy AIO ma sens?

Zdecydowanie tak – AIO ułatwia i usprawnia wyszukiwanie informacji w sieci, a także pozwala je szybko zweryfikować (dzięki prezentacji linków do przydatnych artykułów).

4. Co to są encje?

To wyrazy czy frazy, które pozwalają ukazać różnorodne zależności między nimi. Stosowanie encji w copywritingu pomoże wyszukiwarkom AI lepiej zrozumieć kontekst i znaczenie tekstu, co pozytywnie wpłynie na jego pozycjonowanie.

5. Jakie są najlepsze AI do copywritingu?

Podczas wymyślania tematów czy tworzenia konspektów można korzystać z takich narzędzi, jak ChatGPT, Google Gemini czy Notion AI.

Scroll to Top